Rozbudowa drogi krajowej nr 45 na odcinku Zawada – Jełowa

Zamawiający

Skarb Państwa – Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad
reprezentowany przez:
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6, 45-085 Opole

Jednostka projektowa

SMP Projektanci Sp. z o.o. Sp. k.
ul. Głuchowska 1
60-101 Poznań

Cel inwestycji

dostosowanie jezdni drogi krajowej do nośności 11,5 t/oś

poprawa bezpieczeństwa
ruchu drogowego

poprawa warunków komunikacyjnych

Opis inwestycji

Planowana inwestycja obejmuje:
• budowę i przebudowę nawierzchni jezdni drogi krajowej wraz z opaskami (dł. ok. 9,1 km),
• budowę nawierzchni dróg powiatowych i gminnych,
• budowę jezdni dodatkowych,
• budowę i przebudowę skrzyżowań z istniejącą siecią drogową,
• budowę i przebudowę zjazdów publicznych i indywidualnych,
• budowę zatok autobusowych,
• budowę i przebudowę ścieżek pieszo-rowerowych, rowerowych i chodników (na wybranych odcinkach),
• budowę poboczy gruntowych,
• budowę skarp z humusowaniem i obsianiem trawą,
• budowę i przebudowę przydrożnych rowów odwadniających,
• budowę 3 obiektów mostowych nad rzekami,
• budowę obiektu mostowego (wiaduktu) nad linią kolejową,
• budowę i przebudowę przepustów pod drogami,
• przebudowę i/lub zabezpieczenie kolidujących urządzeń infrastruktury technicznej,
• budowę elementów bezpieczeństwa ruchu,
• budowę kanalizacji deszczowej,
• budowę oświetlenia drogowego,
• wycinkę drzew i krzewów i urządzenie zieleni,
• wykonanie oznakowania poziomego i pionowego,
• roboty rozbiórkowe.

Droga krajowa nr 45:

Początek opracowania: km 112+137 (początek rozbudowy jezdni: km 112+595)

Koniec opracowania: km 121+505 (koniec rozbudowy jezdni: km 121+477)

  • Długość odcinka: 9368 m (w tym rozbudowa jezdni: 8 882 m)
  • Klasa techniczna: GP
  • Kategoria ruchu: KR5
  • Nośność nawierzchni 115 kN/oś
  •  
  • Prędkości poza terenem zabudowy:
      • – prędkość projektowa Vp = 80 km/h
      • – prędkość miarodajna Vm = 100 km/h
    • Prędkości w terenie zabudowy:
      • – prędkość projektowa Vp = 60 km/h
      • – prędkość miarodajna Vm = 70 km/h
    • Przekrój poprzeczny 1×2
    • Typ przekroju: drogowy (z zachowaniem dowiązania do projektu Jełowa – Bierdzany)
  • Pochylenie poprzeczne na prostej 2% (daszkowe)
  • Parametry przekroju poprzecznego:
    • – pas ruchu – 3,50 m
    • – opaska – 0,50 m
    • – pobocze ulepszone z kruszywa – 1,50 m
 
Parametry dodatkowych jezdni:
  • Klasa: D
  • Szerokość jezdni: 3,50 m
  • Szerokość jezdni (w miejscu mijanki): 5,00 m
  • Rozkład mijanek: co 250m
 

Ścieżki pieszo-rowerowe:

  • – szerokość poza terenem zabudowy: 2,50 m
    • – szerokość na terenie zabudowy: 3,00 m

Drogi powiatowe nr 1770 O, 1728O:

  • – Klasa techniczna drogi Z
  • – Nośność nawierzchni 115 kN/oś
  • – Prędkość projektowa Vp = 40 km/h
  • – Ilość pasów ruchu 2 pasy ruchu
  • – Rodzaj przekroju: drogowy/półuliczny
  • – Szerokość jezdni 6,0 – 7,6m (poszerzenie na łuku)
  • – Szerokość pobocza 1,0 m (min.)
  • – Szerokość ścieżki pieszo-rowerowej 2,5 m
  • – Pochylenie poprzeczne na prostej 2% (daszkowe)
  • – Pochylenie poprzeczne na łuku 2% – 7%
  • – Kategoria ruchu KR 3
  • – Skrajnia pionowa 4,6 m
  • – Długość odcinka
    • o DP1: droga powiatowa nr 1770 O (Węgry, ul. Opolska) – 86,24 m

      o DP2: droga powiatowa nr 1728 O (Kolanowice, ul. Powstańców Śl.) – 166,00 m

      o DP3: droga powiatowa nr 1728 O (Węgry, ul. Kolanowska) – 160,00 m

      o DP4: droga powiatowa nr 1770 O (Osowiec, ul. Oleska) – 100,00 m

 

Przyjęte parametry projektowe – drogi gminne nr 102669 O, 102670 O:

  • – Klasa techniczna drogi: D/L
  • – Prędkość projektowa: Vp = 40 km/h
  • – Ilość pasów ruchu 2 pasy ruchu
  • – Rodzaj przekroju drogowy/półuliczny
  • – Szerokość jezdni 5,0 – 7,6m (poszerzenie na łuku)
  • – Szerokość pobocza 0,75 m (min.)
  • – Szerokość ścieżki pieszo-rowerowej 3,0 m
  • – Szerokość chodnika 1,5 m (min.)
  • – Pochylenie poprzeczne na prostej 2% (daszkowe)
  • – Pochylenie poprzeczne na łuku 2% – 7%
  • – Kategoria ruchu KR 3
  • – Skrajnia pionowa 4,6 m
  • – Długość odcinków

    o  DG1: droga gminna nr 102670 O (Jełowa, ul. Łączna) – 239,02 m

  • o  DG2: droga gminna nr 102669 O (Jełowa, ul. Polna) – 244,45 m

  • o  DG3: droga gminna nr 102669 O (Jełowa, ul. Laskowa) – 210,19 m

Ze względu występujące skrzyżowania o niekorzystnej geometrii, w celu poprawy bezpieczeństwa i ograniczenia liczby punktów kolizji, projektuje się korektę geometrii skrzyżowań dróg bocznych z drogą krajową:

  • – km 113+914 droga powiatowa nr 1770 O (Wegry, ul. Opolska) – przebudowa skrzyżowanie na skanalizowane, wprowadzenie zakazu skrętu w lewo z drogi powiatowej w drogę krajową
  • – km 114+596 droga powiatowa nr 1728 O (Osowiec, ul. Kolanowska) – przebudowa skrzyżowania na rondo, zmiana geometrii drogi powiatowej.
  • – km 116+710 droga powiatowa nr 1726 O (Osowiec, ul. Brzozowa) – likwidacja skrzyżowania
  • – km 117+637 droga powiatowa nr 1770 O (Osowiec, ul. Oleska) – przebudowa skrzyżowanie na skanalizowane
  • – km 120+746 droga gminna (Jełowa, ul. Staroopolska) – likwidacja skrzyżowania
  • – km 120+920 droga gminna (Jelowa, ul. Łaczna) – likwidacja skrzyżowania, budowa nowego przebiegu drogi gminnej do ul. Polnej
  • – km 121+250 droga gminna (Jełowa, ul. Laskowa i ul. Polna) – przebudowa skrzyżowania na skrzyżowanie typu rondo (wariant 1) lub na skrzyżowanie skanalizowane (wariant 2).

Harmonogram inwestycji

Konsultacje projektu
od 23 października do 6 listopada 2020 r.
Przekazanie Zamawiającemu materiałów niezbędnych do Wniosku o zgodę na realizację inwestycji drogowej
wrzesień 2022 r.
Złożenie przez GDDKiA do Wojewody Opolskiego wniosku o zgodę na realizację inwestycji drogowej
5 grudnia 2022 r.
Uzyskanie zgody na realizację inwestycji drogowej
lipiec 2023 r.
Realizacja inwestycji
2024 - 2025 rok

Plan orientacyjny inwestycji (wraz z podziałem na arkusze)

PODSUMOWANIE KONSULTACJI

  • Konusltacje projektu trwały od 23 października do 6 listopada 2020r. Ze względu na stan pandemii i brak możliwości zorganizowania spotkań, odbyły się one wyłącznie w formie elektroniczniej. Na etapie konsultacji, za pomocą formularza na stronie internetowej oraz do Oddziału GDDKiA w Opolu, wpłynęło łącznie 30 wniosków. Dotyczyły one przede wszystkim:
  • – wprowadzenia dodatkowych rozwiązań chroniących mieszkańców przed hałasem,
  • – dopuszczenia dodatkowych relacji skrętnych na skrzyżowaniu z ul. Opolską w Węgrach czy zjazdach (ul. Cmentarna) w Osowcu,
  • – rozwiązań w rejonie zabudowań przy ul. Opolskiej 58 i 60 w Węgrach,
  • – przejścia dla pieszych przez jezdnię drogi krajowej nr 45 w rejonie ul. Brzozowej w Osowcu.
Wszystkie złożone uwagi zostały przeanalizowane przez Projektanta i Zamawiającego (Oddział GDDKiA w Opolu) pod kątem bezpieczeństwa, możliwości technicznych i ekonomicznych. Zdecydowano m. in. o wykonaniu dodatkowych odcinków ekranów akustycznych (co poprzedzono analizą akustyczną), wykonaniu przejścia dla pieszych na obwodnicy Osowca (w rejonie parkingu) wraz z powiązaniem ścieżką pieszo-rowerową do ul. Brzozowej oraz innych drobnych korektach.

Poniżej zamieszczamy raport z konsultacji, zawierający treść składanych wniosków oraz stanowisko Projektanta (uzgodnione z Zamawiającym) oraz skorygowane plany sytuacyjne, uwzględniające pozytywnie rozpatrzone wnioski. 

Dodatkowo poniżej zamieszczamy ulotkę GDDKiA dotyczącą zasad przejmowania terenów prywatnych i odszkodowań.

 

KONSULTACJE - 23.10 - 06.11.2020 r.

Poniżej zamieszczamy materiały udostępnione na etapie konsultacji.

Plany sytuacyjne (skala 1:500)

Konsultacje projektu zakończone

Dziękujemy za przesłanie wszystkich uwag i wniosków. Zostaną one rozpatrzone, a podsumowanie zostanie zamieszczone na naszej stronie internetowej.

Kontakt

Pytania w sprawie szczegółowych rozwiązań w projekcie można kierować telefonicznie pod numerem telefonu: 881 257 391 w godz. 8:00 – 15:00.