Ulice Wyzwolenia i Paderewskiego w Koninie połączone!

11 czerwca 2021

W dniu 25.05.2021r. Prezydent  Miasta Konina – Piotr  Korytkowski, przy udziale m.in. przedstawicieli posłów na sejm RP,  Zarządu Dróg Miejskich, Wykonawców oraz Projektantów, dokonał uroczystego otwarcia drogi i zlokalizowanych w jej ciągu obiektów inżynierskich, które łączą ulice Wyzwolenia i Paderewskiego w Koninie. W tym dniu inwestycja osiągnęła pełną przepustowość. Do tej pory dopuszczona do użytku była jej południowa część, którą otwarto w listopadzie 2020 r, po realizacji w ekspresowym tempie – czego gratulujemy wszystkim uczestnikom procesu budowlanego!

 

Do dyspozycji kierowców, pieszych i rowerzystów oddane zostało niemal 2 km drogi wraz z towarzyszącymi chodnikami oraz ścieżkami rowerowymi. Imponujące wrażenie robią również dwie estakady o długości prawie 100 m każda oraz sąsiadujące z nią wiadukty nad linią kolejową.

 

Plany inwestycyjne drogi w tym miejscu, jak przypomniał podczas otwarcia Pan Prezydent, sięgały lat 80 ubiegłego wieku, czego dowodem były zalegające jeszcze około 1,5 roku temu, w pasie zieleni między blokami mieszkalnymi, nieużyteczne nasypy, stanowiące relikt rozpoczętych i porzuconych prac. Dzięki sprawnemu współdziałaniu wszystkich zainteresowanych stron całą inwestycję udało się zrealizować na 4 miesiące przed pierwotnie zakładanym terminem.

 

Dokumentacja projektowa została sporządzona przez nasze biuro w zakresie odcinków drogowych, estakad dojazdowych, chodników i ścieżek rowerowych, ekranów akustycznych, przebudowy mediów i urządzenia zieleni. Odrębne zadanie stanowiło sporządzenie projektu wiaduktów nad linią kolejową. Z racji tego, że wiadukty kolejowe zaprojektowane i wybudowane zostały w pierwszej kolejności, to właśnie nam przypadła odpowiedzialność właściwego połączenia nowoprojektowanego odcinka z wcześniej zrealizowanymi elementami. Należy również wspomnieć, że przy realizacji tego zadnia współdziałało dwóch Wykonawców – konsorcjum [Polimex-Mostostal i Polimex-Infrastruktura] oraz PKP PLK.

 

Koszt budowy odcinków drogowych wraz z estakadami oraz pozostałymi elementami komunikacyjnym, a także urządzeniem zieleni wyniósł około 72 miliony złotych. Budowa wiaduktów nad linią kolejową stanowiła koszt około 20 milionów złotych, z czego około 30% zostało sfinansowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Wsparciem dla miasta w realizacji inwestycji było uzyskane dofinansowanie z Funduszu Dróg Samorządowych w wysokości około 30 milionów złotych.

 

        Uwarunkowania przestrzenne na terenie miejskim

 

Podczas realizacji inwestycji na terenie zabudowy miejskiej, wśród osiedli mieszkaniowych i działającej infrastruktury, kluczowy był dobór takich rozwiązań, które pozwoliłyby na realizację zadania przy jednoczesnej minimalizacji uciążliwości dla mieszkańców oraz zapewniających optymalne wykorzystanie ograniczonej powierzchni terenu. Z tego względu na etapie projektu zdecydowano się na poprowadzenie znacznych fragmentów drogi na obiektach inżynierskich – estakadach, a tam gdzie było to możliwe na dodatkowe ograniczenie nasypów ścianami oporowymi.

 

Estakady zaprojektowano w formie klasycznych konstrukcji zespolonych – stalowych dźwigarów głównych, zwieńczonych żelbetową płytą pomostu. Całość oparto na żelbetowych pośrednich filarach słupowych oraz pełnościennych przyczółkach. Wyzwaniem w tym przypadku było takie ukształtowanie konstrukcji, które z jednej strony pozwoliłoby na zapewnienie jej odpowiedniej wytrzymałości i sztywności, a z drugiej strony zagwarantowałoby możliwie jak najwięcej przestrzeni pod obiektem. Powodem takiego postępowania była chęć wygospodarowania dla okolicznych mieszkańców niezwykle potrzebnych w dzisiejszych czasach miejsc parkingowych. Założono, że przestrzeń pod obiektem ma zostać w maksymalny możliwy sposób wykorzystana i spożytkowana. Mieszkańcy ostatecznie mogą cieszyć się z nowych 190 miejsc postojowych pod obiektami. Zaletą tych miejsc jest w większości również ich „zadaszenie” i przynajmniej częściowa ochrona aut przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi.

 

        Trudne warunki gruntowe

 

Wygospodarowanie użytkowej przestrzeni pod obiektami związane było z ograniczeniem liczby filarów. Zmniejszenie liczby podpór wiąże się z tym, że każda z nich przejmuje wówczas zwiększoną „porcję” obciążeń. W dobrych warunkach gruntowych nie stanowi to większego problemu, jednak w przypadku tej inwestycji było inaczej. Powodem komplikacji były zalegające do poziomu nawet 30 metrów pod poziomem terenu grunty o ograniczonej nośności – torfy oraz namuły. Przeprowadzone szczegółowe badania podłoża wykazały, że część torfów występuje w stanie skompresowanym (lokalnie zbliżone są niemal do węgla brunatnego). Zastosowanie precyzyjnych metod badawczych pozwoliło na określenie parametrów wytrzymałościowych wszystkich warstw podłoża oraz optymalizację gabarytów i metody wykonania pali, których długości mimo wszystko lokalnie przekraczały 30 m.

 

Istotną kwestią przy doborze technologii budowy była również bliskość strefy robót w stosunku do wysokich budynków mieszkalnych. Poza redukcją hałasu konieczne było zapewnienie takiego sposobu wykonania prac, żeby na skutek np. nadmiernych drgań nie dopuścić do zarysowania ścian w mieszkaniach. W całym okresie trwania robót Wykonawca zapobiegawczo monitorował na bieżąco stan zabudowań i przy wystąpieniu jakichkolwiek, nawet najmniejszych niepokojących symptomów, mógł natychmiast przerwać roboty. Jak wykazał bieżący monitoring, dobrana technologia pozwoliła na uniknięcie takich sytuacji, a cały proces fundamentowania przeprowadzony został sprawnie i bez problemów.

 

Ostatecznie właściwe wykonanie fundamentów potwierdzono ich próbnymi badaniami pod obciążeniem, które jednoznacznie wykazały, że bezpiecznie można opierać na nich pozostałą część konstrukcji.

 

        Konstrukcja stalowa w warunkach budowy

 

Sama konstrukcja stalowa obiektu, z uwagi na kształt układu drogowego również była niezwykle wymagająca zarówno na etapie projektowania jak i późniejszego jej wytworzenia oraz ostatecznego wbudowania. Dodatkowo warunki atmosferyczne w trakcie budowy takie jak np. upały dochodzące niemal do 40°C wpływały na dynamiczne zmiany geometrii konstrukcji stalowej podczas jej scalania i powodowały powstanie różnic w stosunku do założeń projektowych. Natychmiastowe reakcje Wykonawcy i Projektanta na zachodzące zmiany umożliwiły bieżące wprowadzanie korekt do projektu, które zniwelowały wszelkie niepożądane efekty.

 

Ostatecznie uzyskana geometria obiektu spełnia założenia projektowe, wszelkie wymogi prawne i techniczne oraz umożliwia to, co jest w obiektach inżynierskich najistotniejsze z punktu widzenia ich późniejszej trwałości – sprawne odprowadzenie wody z powierzchni jezdni i chodników, a następnie sprowadzenie jej do kanalizacji. Poza trwałością obiektu, który ma przecież służyć przez następne 100 lat, dobre odwodnienie wiaduktu ma również niebagatelny wpływ na bieżące bezpieczeństwo użytkowania. Szczególnie istotne staje się to w porze zimowej, kiedy zamarzająca woda i śliska nawierzchnia stanowią duże zagrożenie dla uczestników ruchu drogowego.

 

        Elementy towarzyszące

 

Poza estakadami wybudowanymi w ramach tego projektu, wspomnieć warto również o pozostałych elementach infrastruktury, umożliwiających kompleksowe funkcjonowanie inwestycji. Ciekawym obiektem jest klatka schodowa, „wtopiona” w wysoką skarpę nasypu przy ul. Wyzwolenia, pozwalająca na dobre skomunikowanie z osiedlami domków jednorodzinnych oraz garażami samochodowymi położonymi 200-300 metrów na północ od terenu inwestycji.

 

W ramach inwestycji zadbano również o poprawę warunków akustycznych – zaprojektowano i wykonano ekrany akustyczne, zarówno na obiekcie (w formie przeziernych paneli) jak i na dojazdach, których zadaniem jest ochrona mieszkańców przed hałasem z ruchliwej drogi.

 

        Podsumowanie

 

Zrealizowana i otwarta w ostatnich dniach inwestycja jest niezwykle istotna dla mieszkańców miasta Konina. Po kilkudziesięciu latach oczekiwania połączyła V osiedle z osiedlami Niesłusz i Zatorze i znacznie usprawniła ruch w tej części miasta.

 

Tak szybka, a przy tym rzetelna i kompleksowa realizacja, w niezwykle trudnych warunkach gruntowych oraz przy podziale zadania miedzy kilku odrębnych Wykonawców udowodniła, że:

– istnieje możliwość integracji rozwiązań projektowych i wykonawczych poszczególnych fragmentów zadania, co pozwala na uzyskanie ostatecznej spójności użytkowej i wizualnej inwestycji,

– determinacja oraz zaangażowania wszystkich stron w proces budowy, pozwoliły na przeprowadzenie inwestycji w sposób szybki i sprawny, z korzyścią dla lokalnej społeczności.

Designed by Blue Owl