Tymczasem na Jeziorze Kórnickim…

30 kwietnia 2021

Weekend to doskonała okazja, by samotnie lub w miłym towarzystwie pogłębić swoją wiedzę na temat regionu, docenić piękno natury czy rozwijać swoje pasje i zainteresowania. Planując aktywny weekendowy wypoczynek, warto pomyśleć o Kórniku – niewielkim, uroczym mieście położonym w samym sercu Wielkopolski. Jest to bez wątpienia jedna z najatrakcyjniejszych i najczęściej odwiedzanych miejscowości w województwie. Najbardziej rozpoznawalnymi miejscami w Kórniku są: Zamek oraz otaczające go Arboretum. Ogromnym zainteresowaniem cieszy się również promenada i ścieżka rekreacyjna nad Jeziorem Kórnickim, której zwieńczeniem ma być kładka pieszo-rowerowa budowana w oparciu o projekt naszego biura.

 

Już niebawem weekendową wycieczkę do Kórnika warto będzie rozszerzyć o spacer przez powstającą kładkę. Dlaczego?

 

Ponieważ kładka w interesujący sposób połączy brzegi, zapewni bezpieczną komunikację i pozwoli dotrzeć do Kórnickiego Centrum Rekreacji i Sportu – Oaza Błonie. Dodatkowo będzie stanowić ciekawą, niecodzienną konstrukcję, która wyróżni się wielkością, kolorem i iluminacją, uwypukli uroki jeziora oraz świat roślin i zwierząt związanych z wodą. Kładka da ponadto możliwość oglądania i podziwiania okolicznego krajobrazu z nowej perspektywy, będzie stanowić charakterystyczny punkt dla szlaku kajakowego znajdującego się pod obiektem, a także przyczyni się do rozwoju gospodarczego miejsca.

 

Kładka przeprowadzająca ruch pieszo-rowerowy ponad taflą Jeziora Kórnickiego została zaprojektowana przez nasze biuro na potrzeby inwestycji „Budowy promenady spacerowej wzdłuż brzegu Jeziora Kórnickiego wraz z infrastrukturą techniczną – etap III”, realizowanej przez Miasto i Gminę Kórnik. Kompletną dokumentację techniczną dotyczącą budowy kładki firma opracowała w 2017 r.

 

Pierwszym wyzwaniem było zaprojektowanie posadowienia kładki w bardzo niekorzystnych warunkach gruntowo-wodnych. Przeprowadzone badania podłoża gruntowego wykazały, że układ warstw jest skomplikowany i warunkuje rozwiązanie konstrukcyjne posadowienia obiektu. W centralnej części profilu geotechnicznego podłoża, w obrębie rynny glacjalnej jeziora, stwierdzono zaleganie słabonośnych gruntów organicznych, wymuszających konieczność budowy podpór palowych o znacznej długości.

 

Układ warstw gruntów słabonośnych stał się jednocześnie powodem ograniczenia ilości podpór. Tym samym powstał pomysł budowy obiektu podwieszonego z dwoma pylonami. Długość całkowita projektowanej, trzyprzęsłowej kładki wynosi 136,0 m, z najdłuższym przęsłem środkowym długości 64,0 m. W centralnej części kładki przewidziano taras widokowy dla spacerowiczów.

 

Drugim wyzwaniem, z którym należało się zmierzyć była pobudliwość dynamiczna tego konkretnego obiektu – to jest konstrukcji podwieszonej pomostu wraz z posadowieniem na długich palach w gruntach, w dużej części organicznych (słabonośnych). W trakcie prac projektowych analizowano  między innymi różne rodzaje konstrukcji pomostu, podpór i pylonów oraz oddziaływanie na obiekt grupy pieszych, biegaczy i tłumu. Ostatecznie przyjęto do realizacji ustrój nośny obiektu w postaci konstrukcji stalowej z zespoloną żelbetową płytą pomostową.

 

Wybudowania obiektu podjęła się firma Budimex S.A. Roboty budowlane rozpoczęły się na początku 2020 r. Jako pierwsze ruszyły prace związane z posadowieniem obiektu przy wykorzystaniu technologii pali prefabrykowanych. Wbijanie pali odbywało się z poziomu wody – specjalny ponton, na którym znajdował się kafar, z naciskiem o sile 7 ton sukcesywnie wbijał pal za palem. Transport pali z lądu odbywał się za pomocą dwóch pontonów naprzemiennie. W celu umożliwienia wykonania ław fundamentowych wraz z żelbetowymi „starterami” (zakotwieniami) dla mocowania pylonów, niezbędne było wykonanie stalowego deskowania traconego, stanowiącego odrębne zagadnienie projektowo-wykonawcze. Funkcję tą pełniły stalowe, zatapiane skrzynie, które zawieszano na głowicach pali a następnie uszczelniano i wypompowywano z nich wodę.

 

Przyjęta przez wykonawcę technologia montażu konstrukcji stalowej pomostu zakładała wykorzystanie dźwigu o nośności 500 ton ustawionego na brzegu jeziora. W pierwszej kolejności nastąpił montaż pojedynczych „nóg” pylonu i ich scalenie stężeniami. Następnie zamontowano przęsła skrajne (również za pomocą dźwigu), natomiast przęsło środkowe w miejsce docelowe przetransportowane zostało za pomocą jednostek pływających. Cała konstrukcja pomostu podwieszona została do pylonów za pomocą cięgien linowych.

 

Obecnie na placu budowy kładki w Kórniku zakończono prace związane z betonowaniem płyty pomostowej. W następnej kolejności montowane będą poszczególne elementy wyposażenia. Dopełnieniem konstrukcji będzie projektowana iluminacja świetlna, która w subtelny sposób eksponować będzie obiekt na tle otoczenia. Zakończenie robót planowane jest na drugą połowę 2021 r.

 

Wierzymy, że kładka nad Jeziorem Kórnickim, zarówno z uwagi na jej konstrukcje, jak i malownicze otoczenie, stanie się bohaterem niejednej fotografii. Mamy nadzieję, że stanowić będzie kolejny charakterystyczny obiekt dla Kórnika, stając się równocześnie jego wizytówką oraz zachęcając do zwiedzenia miasta.

Designed by Blue Owl