Weekend to doskonała okazja, by samotnie lub w miłym towarzystwie pogłębić swoją wiedzę na temat regionu, docenić piękno natury czy rozwijać swoje pasje i zainteresowania. Planując aktywny weekendowy wypoczynek, warto pomyśleć o Kórniku – niewielkim, uroczym mieście położonym w samym sercu Wielkopolski. Jest to bez wątpienia jedna z najatrakcyjniejszych i najczęściej odwiedzanych miejscowości w województwie. Najbardziej rozpoznawalnymi miejscami w Kórniku są: Zamek oraz otaczające go Arboretum. Ogromnym zainteresowaniem cieszy się również promenada i ścieżka rekreacyjna nad Jeziorem Kórnickim, której zwieńczeniem ma być kładka pieszo-rowerowa budowana w oparciu o projekt naszego biura.
Już niebawem weekendową wycieczkę do Kórnika warto będzie rozszerzyć o spacer przez powstającą kładkę. Dlaczego?
Ponieważ kładka w interesujący sposób połączy brzegi, zapewni bezpieczną komunikację i pozwoli dotrzeć do Kórnickiego Centrum Rekreacji i Sportu – Oaza Błonie. Dodatkowo będzie stanowić ciekawą, niecodzienną konstrukcję, która wyróżni się wielkością, kolorem i iluminacją, uwypukli uroki jeziora oraz świat roślin i zwierząt związanych z wodą. Kładka da ponadto możliwość oglądania i podziwiania okolicznego krajobrazu z nowej perspektywy, będzie stanowić charakterystyczny punkt dla szlaku kajakowego znajdującego się pod obiektem, a także przyczyni się do rozwoju gospodarczego miejsca.
Kładka przeprowadzająca ruch pieszo-rowerowy ponad taflą Jeziora Kórnickiego została zaprojektowana przez nasze biuro na potrzeby inwestycji „Budowy promenady spacerowej wzdłuż brzegu Jeziora Kórnickiego wraz z infrastrukturą techniczną – etap III”, realizowanej przez Miasto i Gminę Kórnik. Kompletną dokumentację techniczną dotyczącą budowy kładki firma opracowała w 2017 r.
Pierwszym wyzwaniem było zaprojektowanie posadowienia kładki w bardzo niekorzystnych warunkach gruntowo-wodnych. Przeprowadzone badania podłoża gruntowego wykazały, że układ warstw jest skomplikowany i warunkuje rozwiązanie konstrukcyjne posadowienia obiektu. W centralnej części profilu geotechnicznego podłoża, w obrębie rynny glacjalnej jeziora, stwierdzono zaleganie słabonośnych gruntów organicznych, wymuszających konieczność budowy podpór palowych o znacznej długości.
Układ warstw gruntów słabonośnych stał się jednocześnie powodem ograniczenia ilości podpór. Tym samym powstał pomysł budowy obiektu podwieszonego z dwoma pylonami. Długość całkowita projektowanej, trzyprzęsłowej kładki wynosi 136,0 m, z najdłuższym przęsłem środkowym długości 64,0 m. W centralnej części kładki przewidziano taras widokowy dla spacerowiczów.
Drugim wyzwaniem, z którym należało się zmierzyć była pobudliwość dynamiczna tego konkretnego obiektu – to jest konstrukcji podwieszonej pomostu wraz z posadowieniem na długich palach w gruntach, w dużej części organicznych (słabonośnych). W trakcie prac projektowych analizowano między innymi różne rodzaje konstrukcji pomostu, podpór i pylonów oraz oddziaływanie na obiekt grupy pieszych, biegaczy i tłumu. Ostatecznie przyjęto do realizacji ustrój nośny obiektu w postaci konstrukcji stalowej z zespoloną żelbetową płytą pomostową.
Wybudowania obiektu podjęła się firma Budimex S.A. Roboty budowlane rozpoczęły się na początku 2020 r. Jako pierwsze ruszyły prace związane z posadowieniem obiektu przy wykorzystaniu technologii pali prefabrykowanych. Wbijanie pali odbywało się z poziomu wody – specjalny ponton, na którym znajdował się kafar, z naciskiem o sile 7 ton sukcesywnie wbijał pal za palem. Transport pali z lądu odbywał się za pomocą dwóch pontonów naprzemiennie. W celu umożliwienia wykonania ław fundamentowych wraz z żelbetowymi „starterami” (zakotwieniami) dla mocowania pylonów, niezbędne było wykonanie stalowego deskowania traconego, stanowiącego odrębne zagadnienie projektowo-wykonawcze. Funkcję tą pełniły stalowe, zatapiane skrzynie, które zawieszano na głowicach pali a następnie uszczelniano i wypompowywano z nich wodę.
Przyjęta przez wykonawcę technologia montażu konstrukcji stalowej pomostu zakładała wykorzystanie dźwigu o nośności 500 ton ustawionego na brzegu jeziora. W pierwszej kolejności nastąpił montaż pojedynczych „nóg” pylonu i ich scalenie stężeniami. Następnie zamontowano przęsła skrajne (również za pomocą dźwigu), natomiast przęsło środkowe w miejsce docelowe przetransportowane zostało za pomocą jednostek pływających. Cała konstrukcja pomostu podwieszona została do pylonów za pomocą cięgien linowych.
Obecnie na placu budowy kładki w Kórniku zakończono prace związane z betonowaniem płyty pomostowej. W następnej kolejności montowane będą poszczególne elementy wyposażenia. Dopełnieniem konstrukcji będzie projektowana iluminacja świetlna, która w subtelny sposób eksponować będzie obiekt na tle otoczenia. Zakończenie robót planowane jest na drugą połowę 2021 r.
Wierzymy, że kładka nad Jeziorem Kórnickim, zarówno z uwagi na jej konstrukcje, jak i malownicze otoczenie, stanie się bohaterem niejednej fotografii. Mamy nadzieję, że stanowić będzie kolejny charakterystyczny obiekt dla Kórnika, stając się równocześnie jego wizytówką oraz zachęcając do zwiedzenia miasta.